איך מבצעים הסבת דו"ח תנועה לאדם פרטי ? 

במידה וקיבלתם בדואר דו"ח מהירות על שמכם אבל אתם לא אלו שנהגו ברכב בזמן העבירה, אתם יכולים לבצע הסבת דו"ח תנועה על שמו של הנהג. המקרים הללו נפוצים הרבה יותר ממה שניתן לחשוב ויש לכך סיבות אפשריות רבות. על כן, חשוב להישאר רגועים ופשוט להסב את דו"ח התנועה.

דו"ח תנועה על נהיגה במהירות מופרזת שניתן על ידי שוטר תנועה אשר עוצר אתכם בצד הדרך, הוא דו"ח תמנועה שקשה לבטל ואתם בצורה ודאית אלו שנוהגים ברכב באותו הרגע. לעומת זאת יש מקרים בהם מקבלים דו"ח תנועה בדואר. אלו דו"חות תנועה בגין עבירת מהירות מופרזת אשר צולמו במצלמות תנועה.

במקרים לא מעטים מדובר על דו"ח תנועה שמקבל בעל הרכב, גם אם לא הוא זה שנהג ברכב באותו הזמן של ביצוע עבירת התנועה. המשטרה איננה יכולה לדעת מי נהג בפועל ברכב בזמן ביצוע עבירות תעבורה ולכן אוטומטית מי שמקבל את הדו"ח הוא בעל הרכב.

הסבת דוח תנועה לאדם פרטי

מה עושים אם מקבלים דו"ח מהירות מופרזת ולא אתם הנהגים?

כאשר אתם נקלעים למקרה שכזה יש לכם כמה אפשרויות. האחת היא לבקש להישפט, השנייה היא לשלם את הדו"ח והשלישית היא לבצע הסבת דו"ח תנועה על שמו של הנהג בפועל בזמן עבירת התנועה.

תשלום הדו"ח כמוהו כהודאה בעבירה (שלכם…) וגם עמידה למשפט היא הסכמה לקחת עליכם את דין העבירה. האפשרות הנפוצה ביותר היא לבקש להסב את הדו"ח לנהג שנהג ברכב.

במקרים רבים מדובר על בן משפחה שקיבל את הרכב, על חבר שהשאיל אותו באותו היום או עובד שלכם שקיבל את הרכב למטלות שונות. יש כמובן לבדוק את התאריך בו בוצעה עבירת המהירות ולזהות את הנהג שהיה ברכב באותו היום או השעה.

הסבת דו"ח תנועה יש לבצע עד 90 יום ממועד המצאת הדו"ח ולא מעבר לכך. על מנת לעשות זאת יש למלא טופס בקשת הסבת דו"ח תנועה לאדם פרטי ולמלא בו את הפרטים הנדרשים: שם מלא של הנהג בפועל בזמן העבירה, תעודת זהות, כתובת ומספר רישיון נהיגה שלו וגם צילום רישיון הנהיגה של בעל הרכב.

כל אלו חייבים להיות מלווים בתצהיר של הנהג בפועל שהוא זה שביצע את העבירה ולוקח עליו את קבלת הדו"ח. יש להחתים הצהרה זאת באמצעות עורך דין תעבורה.

את כל אלו יש לשלוח באתר האינטרנט של המשטרה או בדואר רשום למחלקת פניות נהגים של משטרת ישראל.

מה עושים אם הנהג בפועל מתכחש לעניין?

בחלק מהמקרים יש הכחשה של הנהג בפועל שהוא אכן זה שנהג ברכב בעת ביצוע עבירת מהירות מופרזת. הסיבות לכך הן רצון להימנע מקנס כספי ומצבירת נקודות כמובן.

במקרה כזה עליכם לבקש להישפט על דו"ח התנועה ולזמן את אותו הנהג לדיון. עליכם לעשות זאת באמצעות עורך דין תעבורה שמייצג אתכם כדי לנהל את ההליך בצורה הנכונה ביותר. אם יש לכם עדות של הנהג בפועל (הקלטה או זיהוי בצילום התנועה) עליכם לעשות בכך שימוש.

המאמר נכתב בשיתוף עם עידן לוי – עורך דין תעבורה בחיפה, אשר מעניק ייצוג ווהגנה לחשודים ונאשמים במגוון רחב של עבירות תעבורה (מהירות, נהיגה בשכרות, תאונות וכדומה) בפריסה ארצית.